ANDROID-BASED RADIATION DOSE RISK EDUCATION MODEL
Abstract
Background: The risk of radiation doses for patients undergoing radiological examinations can have somatic and genetic effects. Somatic effects are effects that are directly felt by patients, while genetic effects arise due to damage to DNA molecules in the long run. Providing appropriate education is an effort to prevent the risk of radiation doses. If the education model is only verbal, the potential for misinformation is also very large. Submission of misinformation certainly has implications for the risk of repeat examinations and in turn provides even more radiation doses for patients. In response to this, the development of an android application based education model is very much needed.
Method: This type of research is a Research and Development (R&D) research. The research design is quasy experiment pre post test control group design with a total sample of 45 patients. Data collection tools using the e-3Ramed application, questionnaires and questionnaires. Univariate analysis produces frequency distributions of respondents' characteristics. Bivariate analysis produces the effect of educational interventions on increasing the knowledge and attitudes of radiology patients about the risk of radiation doses by the McNemar and Kruskal Wallis tests.
Results: All educational models were effective in increasing the knowledge and attitudes of radiology patients about the risk of radiation doses with a p-value <0.05. But the most effective educational model and has the highest ranking value is a combination of oral and android with a mean rank of 29.07.
Conclusion: An Android-based educational model has been developed, the e-3Ramed application which is effective in increasing the knowledge and attitudes of radiology patients about the risk of radiation doses.
Keywords: Education, Risk of Radiation Dose, e-3Ramed
Latar Belakang: Risiko dosis radiasi bagi pasien yang melakukan pemeriksaan radiologi dapat menimbulkan efek somatik dan efek genetik. Efek somatik adalah efek yang langsung dirasakan pasien, sedangkan efek genetik timbul karena kerusakan molekul DNA dalam jangka panjang. Pemberian edukasi yang tepat merupakan upaya pencegahan risiko dosis radiasi tersebut. Bila model edukasinya hanya bersifat lisan saja maka potensi kesalahan penyampaian informasi juga sangat besar. Penyampaian informasi yang salah tentu berimplikasi pada risiko pengulangan pemeriksaan dan pada gilirannya memberi dosis radiasi yang lebih banyak lagi bagi pasien. Menyikapi hal itu, pengembangan model edukasi berbasis aplikasi android sangat diperlukan.
Metode: Jenis penelitian ini merupakan penelitian Research and Development (R&D). Desain penelitiannya yaitu quasy experiment pre post test control group design dengan jumlah sampel sebanyak 45 pasien. Alat pengumpulan data menggunakan aplikasi e-3Ramed, kuesioner dan angket. Analisis univariat menghasilkan distribusi frekuensi karakteristik responden. Analisis bivariat menghasilkan pengaruh intervensi edukasi terhadap peningkatan pengetahuan dan sikap pasien radiologi tentang risiko dosis radiasi dengan uji McNemar dan Kruskal Wallis.
Hasil: Semua model edukasi efektif meningkatkan pengetahuan dan sikap pasien radiologi tentang risiko dosis radiasi dengan p-value <0,05. Namun model edukasi yang paling efektif dan memiliki nilai rangking tertinggi yaitu kombinasi lisan dan android dengan mean rank 29,07.
Kesimpulan: Telah dikembangkan model edukasi berbasis android yaitu aplikasi e-3Ramed yang efektif dalam meningkatkan pengetahuan dan sikap pasien radiologi tentang risiko dosis radiasi.
Kata Kunci: Edukasi, Risiko Dosis Radiasi, e-3Ramed
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bapetten. PERATURAN KEPALA BADAN PENGAWAS TENAGA NUKLIR NOMOR 8 TAHUN 2011 TENTANG KESELAMATAN RADIASI DALAM PENGGUNAAN PESAWAT SINAR-X RADIOLOGI DIAGNOSTIK DAN INTERVENSIONAL. Jakarta; 2011.
Ferusge A, Berutu A. FAKTOR YANG MEMPENGARUHI TINDAKAN KESELAMATAN RADIASI SINAR-X DI UNIT RADIOLOGI RUMAH SAKIT PUTRI Pendahuluan. 2018;1(2):264-270.
Madyawati L, Zubadi H, Yudi D, Magelang UM. Multiple Intelligence Games Model Untuk Mengasah Kecerdasan Anak Di Daerah Rawan Bencana Jawa Tengah. 2nd Univ Res Coloquium. 2015:66-77.
Pramesti A, Andiyanti L, Effendi A. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 2 (2). J Keperawatan Muhammadiyah. 2017;2(2):104-107.
Goyena R. Beginning Android 4 Application Development. Vol 53.; 2019. doi:10.1017/CBO9781107415324.004
Murni K, Rosita L. Pendidikan Pengaruh Media Berbasis Audio Visual ( Kombinasi Sound Slide ) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi Kelas X Di Sma Plus Al-Hannan Muaradua Oku Selatan. 2017;2(1).
Mangusada HR. Buku Laporan Tahunan RSD Mangusada 2018. Badung-Bali; 2018.
Mangusada HR. Buku Laporan Tahunan RSD Mangusada 2019. Badung-Bali; 2019.
Murphy DR, Singh H, Berlin L. Communication breakdowns and diagnostic errors: a radiology perspective. Diagnosis. 2014;1(4):253-261. doi:10.1515/dx-2014-0035
P.Dr.Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D Cetakan Ke-15 Alfabeta.; 2012.
Ikm P, Ugm FK. Penelitian Eksperimen Penelitian Eksperimen. 2011:1-38.
Martínez-Mesa J, González-Chica DA, Duquia RP, Bonamigo RR, Bastos JL. Sampling: How to select participants in my research study? An Bras Dermatol. 2016;91(3):326-330. doi:10.1590/abd1806-4841.20165254
Linda R, , H, Rahmaputri Z. Multimedia interaktif berbasis autoplay media studio 8 untuk mata pelajaran kimia pokok bahasan laju reaksi untuk kelas XI SMA/MA. J Pendidik Kim. 2017;(December 2017):341-346. doi:10.24114/jpkim.v9i3.8382
DOI: https://doi.org/10.31983/jahmt.v2i3.5778
Article Metrics
Refbacks
- There are currently no refbacks.
St. Tirto Agung, Pedalangan, Banyumanik, Semarang City, Central Java, Indonesia, Postal code 50268 Telp./Fax: (024)76479189