MONOPOLY GAME AS ANDROID-BASED DENTAL HEALTH EDUCATION MEDIA

Bedjo Santoso, M. Choiroel Anwar, Muliadi Muliadi

Abstract


Background: The problem of dental hygiene and many encounter is dental caries and periodontal disease. These problems can be prevented through the dental health education. Literatur this review aims to generate dental health education media in the form of an application-based games to android Method: Research and Development/(R&D) and quasi experimental non-randomized control group pretes and post-test design (non-equivalent control group). The result: a test of wilcoxon test on the main field shows the difference between the value of the knowledge and attitude of intervention and control group is Z:-Sig: 6.006 value 0.000 and Z: 863-4, with a value of Sig: 0.000 (value of knowledge), Z:-value of 6.412 Sig: 0.000 and Z:- 4.558 value Sig: 0.000 (attitude). Mannwhitney test showed the value of the difference between knowledge and attitudes of the intervention group and the control i.e. z:4.868 with value Sig: 0.000 and value Z: 4.641-value Sig: 0.000. Conclusion: the Game monopoly and leaflets as a dental health education media were equally effective in increasing knowledge and attitude of dental health. However, the game monopoly is more effective than leaflets.

Keywords


research and development; dental health Education; educational games; interactive multimedia; gaming monopoly dental health

Full Text:

PDF

References


Sheiham A. Oral health, general health and quality of life. Bulletin of the World Health Organization.83(9):644-.2005

Keboa M, Madathil S, Nicolau B. Do perceived dental treatment needs reflect objectively measured needs in children? International Journal of Pediatrics.2016

Statistik BP. Profil Kemiskinan di Indonesia September 2012. Sumber.28:59.2012

Sadeghi M, Bagherian A. DMFT index and bilateral dental caries occurance among 12-year-old students in Rafsanjan-2007. Journal of Rafsanjan university of medical sciences.7(4):26774.2008

Avery DR, McDonald RE. Dentistry for the child and adolescent: Mosby; 2004.

Notoatmodjo S. Pendidikan dan perilaku kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.16:1549.2003

Nurfalah A, Yuniarrahmah E, Aspriyanto D. Efektivitas Metode Peragaan Dan Metode Video Terhadap Pengetahuan Penyikatan Gigi Pada Anak Usia 9-12 Tahun Di Sdn Keraton 7 Martapura. Jurnal Kedokteran Gigi.144.2014

Hamalik O. Pengembangan Kurikulum, dasar-dasar dan Pengembangannya. Bandung: Mandar Maju.1990

Maulana HD, Sos S, Kes M, editors. Promosi kesehatan. 2009: EGC.

Dale E. Audiovisual methods in teaching.1969

Jawandi A. Bimbingan Kelompok Dengan Media Permainan “Smart Monopoli” Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Kelas V Sd Negeri Tumenggungan Tahun Pelajaran 2012/2013: Universitas Sebelas Maret; 2013.

Vikagustanti DA, Sudarmin S, Pamelasari SD. Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli IPA Tema Organisasi Kehidupan Sebagai Sumber Belajar Untuk Siswa SMP. Unnes Science Education Journal.3(2).2014

Aryan B, Iska DN. Pengaruh penggunaan permainan monopoli sebagai media pengajaran matematika terhadap minat belajar matematika siswa Sekolah Dasar: studi eksperimen di SDIT Al-hikmah pela Mampang Kelas V pada pokok bahasan bangun datar. 14. Rohman M, Amri S. Strategi dan Desain Pengembangan Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.2013

Borg WR, Gall M. D.(1989). Education research.1989

Husein U. Riset Sumber Daya Manusia Dalam Organisasi. Edisi revisi, Gramedia, Jakarta.1999

Pratiwi DA, Yuniar N, Erawan PEM. Pengaruh Penyuluhan Metode Permainan Edukatif dan Metode Ceramah terhadap Pengetahuan, Sikap dan Tindakan Tentang Pencegahan Penyakit Diare pada Murid SD di Kecamatan Poasia Kota Kendari Tahun 2015. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Kesehatan Masyarakat.1(2).2016 18. Setiawan H, Adi S, Ulfah NH. Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Autoplay Sebagai Media Promosi Kesehatan Tentang Kesehatan Gigi dan Mulut pada Siswa Kelas V SDN Percobaan 02 Kota Malang. PREVENTIA.2(2).2017

Rahayuningrum Rh. Penggunaan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Berbantuan Komputer Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Viif Di Smp Negeri 2 Imogiri. Peran Ict Untuk Mendukung Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Matematika.2011

Nasution N. Psikologi pendidikan. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.1992

Suiraoka IP, Supariasa D. Media Pendidikan Kesehatan. Yogyakarta Graha Ilmu.2012

Komala L, Novianti E, Subekti P, Bandung DIKFU. Strategi Pemilihan Media Promosi Kesehatan Dalam Penanggulangan Hiv/Aids Di Kabupaten Garut. Acta diurnA│ Vol.10(2).2014

Santyasa IW, editor. Metode penelitian pengembangan dan teori pengembangan modul. Disajikan dalam Seminar Pelatihan Bagi Para Guru TK, SD, SMA, dan SMK; 2009.

Franklin S, Peat M, Lewis A. Nontraditional interventions to stimulate discussion: the use of games and puzzles. Journal of Biological Education.37(2):79-84.2003

Weisskirch RS. An analysis of instructorcreated crossword puzzles for student review. College Teaching.54(1):198-201.2006 26. Crossman EK, Crossman SM. The crossword puzzle as a teaching tool. Teaching of Psychology.10(2):98-9.1983

O'Neill P, Humphris G, Field E. The use of an information leaflet for patients undergoing wisdom tooth removal. British Journal of Oral and Maxillofacial Surgery.34(4):331-4.1996

Rizqi MB. Pengembangan media pembelajaran autoplay dan quiz creator pada mata pelajaran IPS materi penjajahan belanda untuk meningkatkan pemahaman siswa kelas V di SDI AlFaqih Baran Sukoanyar Pakis Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim; 2015.

Dwiyogo WD. Media pembelajaran. Malang: Wineka Media.2013

Khadijah K. Pengembangan kognitif anak usia dini. Perdana Publishing; 2016.

Santoso B, Sutomo B. Penyuluhan Metode Audio Visual Dan Demonstrasi Terhadap Pengetahuan Menyikat Gigi Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Kesehatan Gigi.3(2):53-7.2016




DOI: https://doi.org/10.31983/jahmt.v1i1.5305

Article Metrics

Abstract view : 1748
Download PDF : 1754

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Journal of Applied Health Management and Technology (p-ISSN: 2715-3061  e-ISSN: 2715-307X , Postgraduate Program, Poltekkes Kemenkes Semarang.
St. Tirto Agung, Pedalangan, Banyumanik, Semarang City, Central Java, Indonesia, Postal code 50268 Telp./Fax: (024)76479189

https://jurnal.usk.ac.id/lib/pkp/gacor4d/https://htn.parahikma.ac.id/sbotop/https://jurnal.usk.ac.id/lib/pkp/slotraffi/https://kemahasiswaan.mercubaktijaya.ac.id/sistem/