EFEKTIVITAS PENDIDIKAN GIZI MENGGUNAKAN MEDIA EDUTAINMENT CARD TERHADAP PENINGKATAN PENGETAHUAN TENTANG PEDOMAN GIZI SEIMBANG PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Diana Mustikaningsih, J Supadi, Mohammad Jaelani, Sri Noor Mintarsih, Susi Tursilowati

Abstract


Background: Indonesia is still faced with a triple burden of nutrition, such as malnutrition, stunting and overnutrition. According to UNICEF, one of the cause nutrition problems is the lack of knowledge about nutrition. The prevention of health problem starts at the early stage, namely the understanding of balance nutrition guideline in school-age children. New method need to be made to make it easier for students to arrest nutrition message, namely in the form of edutainment cards.

Objective: To determine the effectiveness of nutrition education by using the edutainment card method on knowledge about balance nutrition guideline in elementary school.

Research Methods: The type of research is Experimental with pre and post-control group design design. Sampling using random sampling technique to get 30 treatment samples and 30 control samples. Research was in SDN Palebon 02, conducted in Februari 2019. The data collected are sample identity dataand knowledge of balance nutrition guideline. The data was analysed by independent t-test with 95% confidence level.

Results: There was significant difference in knowledge about balance nutrition guideline in the treatment and control groups after intervention with edutainment card method (p value = 0.001).

Conclusion: Edutainment card as a media for education is effective for increasing nutrition knowledge in children

Keywords


edutainment;knowledge

Full Text:

PDF

References


Kemenkes. Riset Kesehatan Dasar. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan; 2013.

Redy E, Wijaningsih W, Jaelani. Pengetahuan dan Sikap Tentang Gizi Seimbang pada Siswa Sekolah Dasar dengan Pemberian Edukasi Gizi Menggunakan Media Komik. 2017.

Rahayu M, Ambarwati R, Noor S. Efektivitas Edukasi Dengan Media Audiovisual terhadap Pengetahuan dan Sikap tentang Gizi Seimbang. 2017.

Wulandari. Peningkatan Pengetahuan Gizi pada Anak Sekolah dengan Metode Ceramah dan Role Play. Skripsi. 2007.

Azhar A. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada; 2006.

Demitri, dkk. Pengaruh Pendidikan Gizi Tentang Pola Makan Seimbang Melalui Game Puzzle Terhadap Peningkatan Pengetahuan Anak SDN 067690 Kota Medan. Naskah Publikasi; 2016.

Gani A. Pedoman Strategi KIE Keluarga Sadar Gizi (KADARZI). Jakarta: Direktorat Jenderal Bina Kesehatan Masyarakat; 2014.

Hamdalah A. Efektivitas Media Cerita Bergambar Dan Ular Tangga Dalam Pendidikan Kesehatan Gigi dan Mulut Siswa SDN 2 Patrang Kabupaten Jember. J Unnes. 2013;Vol.1, No.:118-123.

Mubarak. Promosi Kesehatan Sebuah Pengamatan Proses Belajar Mengajar Dalam Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu; 2007.

Hamida K dkk. Penyuluhan Gizi dengan Media Komik Untuk Meningkatkan Pengetahuan Tentang Keamanan Makanan Jajanan. J Kesehat Masy. 2012;Vol.8 (1):67-73.

Nur A. Pengembangan Media Komik Bergambar Materi Sistem Saraf Untuk Pembelajaran yang Menggunakan Strategi PQ4R. J Innov Sci Educ. 2012;JISE 1 (1):19-27.

Arsyad, A. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada ; 2016.

Wira S. Membangun Kebugaran Jasmani Dan Kecerdasan Melalui Bermain. Jakarta: Dirjen Dikti, Direktorat Ketenagaan; 2006.

Lee et all. A Triangulation Method for The Sequential Mapping of Point From N-space to two-space. IEEE Trans Comput. 1977:26:288-292.

Kemendikbud. Modul Pendidikan Dan Latihan Profesi Guru. Kebijakan. Jakarta: Kemendikbud; 2015.

Suryani N dkk. Media Pembelajaran Inovatif Dan Pengembangannya. (Pipih Latifah, ed.). Bandung: PT Remaja Rosdakarya; 2018.

Anitah, S. Media Pembelajaran. Surakarta : Yuma Pustaka ; 2010.

Hamdani H. Pegembangan Sistem Pendidikan Di Indonesia. Bandung: Pustaka Setia; 2013.

Saludeen dkk. Effect of Health Education on Cigarette Smoking Habits of Young Doults in Tertiaty Institutions In A Northerm Nigerian State. Heal Sci J. 2013;Volume 5(Issue I).

Rufiati AM dkk. Pengaruh Metode Permainan Find Your Mate terhadap Peningkatan Pengetahuan Kader Posyandu. J Kesehat Masy. 2011;KESMAS 6 :113-119.

Notoatmodjo. Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta; 2012.

Gustina, E, & Djanah, S.N. Sumber Informasi dan Pengetahuan tentang Menstrual Hygiene pada Remaja Putri, Jurnal Kemas. 2015. 10 (2) 147-152




DOI: http://dx.doi.org/10.31983/jrg.v7i1.4371

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Abstracted/Indexed by :

              

 Lisensi Creative Commons

Jurnal Riset Gizi oleh http://ejournal.poltekkes-smg.ac.id/ojs/index.php/jrg disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.

View My Stats