HUBUNGAN KEPUASAN PELAYANAN MAKANAN DAN SISA MAKANAN DENGAN KECUKUPAN GIZI PADA PASIEN KELAS III DI RUMAH SAKIT

Ima Mega Puspa, Dyah Nur Subandriani, J. Supadi

Abstract


Background : Satisfaction of patients is one of success indicator of hospital food management that influence the nutritional adequacy of patients. The satisfaction of patients  can be seen from the taste, punctuality of distribution, waiter hospitality and the cleanliness of tools. The other quality indicators of nutrition services is leftovers.

Objectives : Reviewing the relationship of the satisfaction of food and rest service satisfaction with nutritional success in class III patients in the Roemani Hospital of Muhammadiyah Semarang.

Method : This study is descriptive analytic study by using cross sectional design. The taking of sample was done by concecutive sampling and it was gotten with 30 samples. The data collection was done by interview used the questionnaire guide of the satisfaction of hospital food, recall 24 hours to know the outside intake of hospital, weighing and observation of leftovers, also counting the nutritional adequacy by comparing nutritional intake from food and nutrinionl adequacy. The data was prosseced by chi square test.

Results : The subject have good perception to the food service of hospital as much as 63,3%, leftovers beetween 56,7%, and nutritional adequacy  as much as 96,7%. 

Conclusion : There is no urgent relation beetween satisfaction based on food service and leftovers to nutritional adequacy level.


Keywords


Food Service Satisfaction; Leftovers; Nutrinitional Adequacy

Full Text:

PDF

References


Bakri B, Intiyati A, Widartika. Sistem Penyelenggaraan Makanan Institusi. Tahun 2018. 2018. 12 p.

Semedi P, Kartasurya MI. Hubungan Kepuasan Pelayanan Makanan Rumah Sakit Dan Asupan Makanan Dengan Perubahan Status Gizi Pasien ( Studi di RSUD Sunan Kalijaga Kabupaten Demak ). Jurnal Gizi Indonesia. 2013;2(1):32–41.

Rokhmah F, Muniroh L, Nindya TS. Hubungan Tingkat Kecukupan Energi Dan Zat Gizi Makro Dengan Status Gizi Siswi SMA di Pondok Pesantren Al-Izzah Kota Batu. Jurnal Media Gizi Indonesia. 2016;11(1):94–100.

Dwiyanti D, Hadi H. Pengaruh Asupan Makanan Terhadap Kejadian Malnutrisi Di Rumah Sakit. Jurnal Gizi Klinik Indonesia. 2003;1–7.

Nurqisthy A. Hubungan Kepuasan Pelayanan Makanan dan Tingkat Kecukupan Energi dan Protein dengan Gizi Pasien di Rumah Sakit Universitas Airlangga Surabaya. 2016; Available from: http://repository.unair.ac.id/id/eprint/45607.

Rina Dwiwinarsih. Analisis Tingkat Kepuasan Konsumen Terhadap Pelayanan Bakmi Aisy Di Depok. Jurnal Ekonomi Manajemen. 2009.

RI KK. Pedoman Pelayanan Gizi Rumah Sakit (PGRS). Jakarta; 2013. 7 p.

Bintanah S, Kusuma HS, Setiawati YN, Mulyati T. Perhitungan Kebutuhan Gizi Individu. Cetakan Pertama. Semarang: NextBook; 2016. 36 p.

Kementrian Kesehatan RI. Kesehatan Keluarga. Profil Kesehatan Indonesia Tahun 2015. 2016. 125 p.

Almatsier S. Penuntun Diet [Internet]. edisi baru. Almatsier S, editor. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama; 2006. Available from: www.gramedia.com

Fatkhurohman , Lestari YN, Torina DT. Hubungan Perubahan Standar Porsi Makan Dengan Sisa Makanan Pasien Rumah Sakit Holistik tahun 2016 (Studi Sisa Nasi Pada Menu Makan Siang Diet di RS Holistik). Journal of the Indonesian Nutrition Association. 2017;40(1):1–8.

Wahyunani BDWI, Susilo J, Wayansari L. Hubungan Tingkat Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Gizi Dengan Sisa Makanan Pasien Di Ruang VIP RS Panti Rapih Yogyakarta. Jurnal Nutrition. 2017;19(2):119–25.

Williams P, Walton K. Plate Waste In Hospitals And Strategies For Change. European e-Journal of Clinical Nutrition and Metabolism. e-SPEN [Internet]. 2011;6(6):e235–41. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.eclnm.2011.09.006

Djamaluddin M. Analisis Zat Gizi Dan Biaya Sisa Makanan Pada Pasien Dengan Makanan Biasa. Jurnal Gizi Klinik Indonesia vol 1, No 3. 2005:108-112.

Moehyi S. Penyelenggaraan Makanan Institusi dan Jasa Boga. Bharatara; 1992.

Supariasa IDN. Penilaian Status Gizi. Arkola; 2002.

Hakim LN. Ulasan Metodologi Kualitatif : Wawancara Terhadap Elit Review of Qualitative Method : Interview of the Elite. Jurnal DPR RI. 2013;165–72.

Nurqisthy A, Adriani M, Muniroh L. Hubungan Kepuasan Pelayanan Makanan Dengan Kecukupan Energi Dan Protein Pasien Di Rumah Sakit Airlangga Surabaya. Media Gizi Indonesia, 2017, 11,1: 32–9.

Muliani, Usdeka. Faktor - faktor yang Berhubungan dengan Sisa Makanan Pasien Rawat Inap. Jurnal Keperawatan vol IX(1):31–6. 2013.

Uyami, Heni H, Wiwik W. Perbedaan Daya Terima, Sisa, Dan Asupan Makanan Pada Pasien Dengan Menu Pilihan Dan Menu Standar Di RSUD Sunan Kalijaga Demak. Jurnal Riset Gizi vol 2, No 1. 2014.

Notoatmodjo S. Ilmu Perilaku Kesehatan. Cetakan Pertama. Jakarta: PT Rineka Cipta; 2010. 119 p.

Syafira Salsabila. Hubungan Cita Rasa, Variasi Menu, Daya Terima Makanan, dan Tingkat Kecukupan Energi Makan Siang Siswa SMA Pribadi Bilingual Boarding School Bandung. Skripsi Gizi. 2017;




DOI: https://doi.org/10.31983/jrg.v7i2.5163

Article Metrics

Abstract view : 3225
Download PDF : 6479

Refbacks

  • There are currently no refbacks.





Abstracted/Indexed by :

      

   

 Lisensi Creative Commons

Jurnal Riset Gizi oleh http://ejournal.poltekkes-smg.ac.id/ojs/index.php/jrg disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.

View My Stats