Referral System of the BPJS Patient at the Halmahera Community Health Center Semarang City
Abstract
Implementation of SISRUTE in Health Centers needs to be a priority in the implementation of RME, there is a discrepancy between the implementation of SISRUTE in Halmahera Health Center and the applicable provisions. This study to describe the implementation of SISRUTE in Halmahera Health Center, Semarang City from the aspects of human, organization, technology, net-benefit. This research using the HOT-Fit method, data collection through observation and interviews. Human aspect, the owner of the SISRUTE account is a doctor but is operated by nurses and midwives on duty, there has been no training to develop the ability to use SISRUTE for HR other than the account owner. Organization aspect, shows the existence of SOP and Decree of the Head of Health Center regarding the delegation of authority to use SISRUTE accounts in Health Centers. The technology aspect of SISRUTE has not been bridged with other Health Information Systems, data integration has not been created between Health Centers and Hospitals, so that referral files are still manual and require re-entry time at the Hospital. Net-benefit aspect, SISRUTE has not been a priority for referral applications so that speed, effectiveness and efficiency cannot be measured.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andi Dermawan Putra, Muhammad Siri Dangnga, & Makhrajani Majid. (2020). Evaluasi Sistem Informasi Manajemen Rumah Sakit (Simrs) Dengan Metode Hot Fit Di Rsud Andi Makkasau Kota Parepare. Jurnal Ilmiah Manusia Dan Kesehatan, 3(1), 61–68. https://doi.org/10.31850/makes.v3i1.294
Anggraini, S. O. A. A. F. N. D. A. A. A. I. S. O. (2023). EVALUASI SISTEM INFORMASI MANAJEMEN DENGAN METODE HOT-FIT DI RSD K.R.M.T WONGSONEGORO KOTA SEMARANG.
Arifah, N., Anggraeni, R., & Mangilep, A. U. . (2021). Studi Implementasi Sistem Rujukan Berjenjang Antar Fasilitas Kesehatan.
Jurnal Manajemen Kesehatan Indonesia, 9(1), 45–52.
Departemen Kesehatan RI. (2023). Petunjuk Teknis Penggunaan Aplikasi Sistem Informasi Rujukan Terintegrasi.
Diningestu, R. F. (2019). Implementasi Aplikasi Absensi Dalam Monitorinhg dan Evaluasi Mengenai Ketepatan dan Kelengkapan Laporan Bulanan di Dinas Kesehatan Kota Surabaya. Departemen Biostatistika Dan Kependudukan Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Airlangga Surabaya, 30(28), 5053156.
Direktur Jenderal Pelayanan Kesehatan. (2022). Surat Edaran Direktur Jenderal Pelayanan Kesehatan Nomor HK.02.02/I/1161/2022 Tentang Implementasi Penggunaan Aplikasi Sistem Rujukan Terintegrasi (SISRUTE) dalam Penyelenggaraan Rujukan Pelayanan Kesehatan Perorangan. In Direktorat Jenderal Pelayanan Kesehatan.
Ence, F., Abdussamad, Z., & Nani, Y. N. (2023). Studi Disiplin Kerja Pegawai Pada Sekretariat DPRD Kota Gorontalo. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(9), 31–42.
Pengurus Besar Ikatan Dokter Indonesia. (2016). Penataan Sistem Pelayanan Kesehatan Rujukan. Mewujudkan Sistem Pelayanan Nasional Yang Berorientasi Pelayanan Primer Dalam Menuju Universal Coverage Dan Memenangkan Persaingan Di Era Globalisasi, 6–11.
Peraturan Menteri Kesehatan RI No 43 tahun 2019. (2019). Peraturan Menteri Kesehatan RI No 43 tahun 2019 tentang Puskesmas.
Peraturan Menteri Kesehatan RI No 43 Tahun 2019 Tentang Puskesmas, Nomor 65(879), 2004–2006.
Perpres RI. (2021). Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 46 Tahun 2021 Tentang Perubahan Atas Peraturan Presiden Nomor 32 Tahun 2014 Tentang Pengelolaan dan Pemanfaatan Dana Kapitasi Jaminan Kesehatan Nasional Pada Fasilitas Kesehatan Tingkat Pertama Milik Pemerintah . 069210, 125.
Putri, F. Z., & Frinaldi, A. (2020). Efektivitas Rujukan Online Bagi Pasien Rawat Jalan Dalam Program Jaminan Kesehatan Nasional (Jkn) Di Kota Solok. Jurnal Manajemen Dan Ilmu Administrasi Publik (JMIAP), 1(4), 28–38. https://doi.org/10.24036/jmiap.v1i4.76
Rahmadani, S., Muflihah, A., & Hamka, N. A. (2021). Analisis Penggunaan Sistem Rujukan Terintegrasi ( SISRUTE ) Di Puskesmas Kota Makassar Analysis of Using Integrated Referral System ( SISRUTE ) at the Public Health Center in Makassar City HR Muhammad Departemen Administrasi dan Kebijakan Kesehatan , FKM . 321–333.
Ratnasari, D. (2018). Analisis Pelaksanaan Sistem Rujukan Berjenjang Bagi Peserta JKN di Puskesmas X Kota Surabaya. Jurnal Administrasi Kesehatan Indonesia, 5(2), 145.
https://doi.org/10.20473/jaki.v5i2.2017.145-154
Susan, E. (2019). MANAJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(2), 952–962.
Tawar, Santoso, A. F., & Salma, Y. S. (2022). Model HOT FIT dalam Manajemen Sistem Informasi. Bincang Sains Dan Teknologi, 1(02), 76–82. https://doi.org/10.56741/bst.v1i02.144
Wulandari, T., Aripa, L., Nur Kurnaiwan Sistem Rujukan Online Pasien Rawat Jalan Peserta BPJS Kesehatan di RSUD Syekh Yusuf Kabupaten Gowa, R. K., Nur Kurniawan, R. K., Kesehatan Masyarakat, F.,
Pancasakti, U., Hasanuddin, U., & Korespondensi, M. (2022). Online Referral System of Patient Outside Participants of BPJS Kesehatan (Healthcare and Social Security Agency) at Syekh Yusuf Hospital, Gowa Regency. Jurnal Promotif Preventif, 4(2), 2745–8644.
DOI: https://doi.org/10.31983/jrmik.v7i2.12218
Article Metrics
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Rekam Medis dan Informasi Kesehatan (p-ISSN: 2622-1863 e-ISSN: 2622-7614), is published by Jurusan Rekam Medis dan Informasi Kesehatan, Politeknik Kesehatan Kemenkes Semarang, Jl. Tirto Agung, Pedalangan, Banyumanik, Semarang, Jawa Tengah 50268, Indonesia; Telp./Fax: (024)76479188 Public Services : e-mail: jurnalrmik2018@gmail.com
|
---|