Audio Visual Media-Based Health Education Increases Knowledge of Menstrual Disorders in Adolescence
DOI:
https://doi.org/10.31983/jnj.v6i1.8368Keywords:
Audiovisual, health education, knowledge, menstrual disorder.Abstract
Background: students' knowledge about menstrual disorders is still inadequate so that it will have an impact on disrupting learning activities, difficulty concentrating, mood changes, anemia, etc. So it is necessary to increase knowledge about menstrual disorders with interesting health education by using audio-visual media.
Purpose:Â to determine the effect of health education with audio-visual media on knowledge of menstrual disorders in adolescents.
Methods: this study used a pre-experimental design with a one-group pretest-posttest design. The sampling technique used proportional random sampling technique as many as 41 respondents, the sample selection used the lottery technique. The research instrument used is a questionnaire. Data analysis used the Wilcoxon test.
Results: based on the results p-value = 0.000, it can be concluded that there is an effect of health education with audio-visual media on the level of knowledge about menstrual disorders in adolescent girls.
Conclusion: it is needed that teenagers can increase their knowledge about menstrual disorders through reading books, electronics, or other printed media so that they can handle menstrual disorders when they occur.
References
BPS. (2018). Jumlah Penduduk Kota Semarang. https://semarangkota.bps.go.id/statictable/2018/08/03.
Hardianti, P. (2016). Efektifitas Audiovisual dengan Ceramah dan Leaflet Terhadap Pengetahuan Kontrasepsi MOW. Jurnal Kesehatan, 1–10. http://eprints.ums.ac.id/44709/16/NASKAH PUBLIKASI...pdf
Harmawati, Sari, D. A., & Verini, D. (2018). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Terhadap Tingkat Pengetahuan Pelajar SMA Tentang HIV/ AIDS. Jurnal Endurance, 3(3), 588–595. http://ejournal.kopertis10.or.id/index.php/endurance/article/view/3058/1172
Matus, D. A. (2016). Pengaruh Tingkat Pendapatan dan Tingkat Pendidikan Orang Tua serta Disiplin Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa SMA Negeri di Bangkalan. JEPK, 4(2), 136–148. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jepk/article/view/770/640
Mawan, A. R., Indriwati, S. E., & Suhadi. (2017). Pengembangan Video Penyuluhan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) Bermuatan Nilai Karakter Terhadap Peningkatan Pengetahuan Masyarakat Dalam Menanggulangi Penyakit Diare. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(7), 883–888.http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/9606/4538
Notoatmodjo, S. (2012). Promosi Kesehatan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.
Novita, R. (2018). Hubungan Status Gizi dengan Gangguan Menstruasi pada Remaja Putri di SMA Al-Azhar Surabaya. Amerta Nutrition, 2(2), 172–181.https://doi.org/10.20473/amnt.v2.i2.2018.172-181
Rahmawati. (2018). Pengetahuan Remaja Siswi Kelas X dan XI Terhadap Gangguan Menstruasi di Sekolah Madrasah Aliyah Yadi Bontocina Maros. Jurnal Ilmiah
Kesehatan Diagnosis, 12(1), 104–108. http://ejournal.stikesnh.ac.id/index.php/jikd/article/view/806
Riskesdas. (2018). Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan Kementrian Kesehatan RI.
Saban, S. (2017). Efektifitas Media Video Dan Leaflet Terhadap Pengetahuan Tentang Anemia Siswi Sman 2 Ngaglik. Jurnal Kebidanan Dan Keperawatan Aisyiyah. http://digilib.unisayogya.ac.id/2982/
Sahrani, F. T., Istiningtyas, A., & Teguh, S. (2016). Efektifitas Pendidikan Kesehatan Antara Media Flip Chart Dengan Media Audiovisual Terhadap Tingkat Pengetahuan Ibu Tentang Penaganan Luka Bakar Grade 1. Jurnal Kesmadaska. http://digilib.stikeskusumahusada.ac.id/files/disk1/33/01-gdl-fauziahtri-1618-1-artikel-h.pdf
Sukmadinata, N. S. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Susilana, R., & Riyana, C. (2009). Media Pembelajaran Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: CV Wacana Prima.
Utami, B. N., Surjani, & Mardiyaningsih, E. (2015). Hubungan Pola Makan dan Pola Menstruasi Dengan Kejadian Anemia Remaja Putri. Keperawatan Soedirman, 10(2), 67–75. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.20884/1.jks.2013.8.2.470
Wagiyo, & Putrono. (2016). Asuhan Keperawatan Antenatal, Intranatal dan Bayi Baru Lahir Fisiologis dan Patologis (1st ed.). Yogyakarta: ANDI.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Pemberitahuan Hak Cipta
Penulis mengirimkan naskah melakukannya dengan pemahaman bahwa jika diterima untuk diterbitkan, hak cipta artikel akan diberikan kepada Jurnal Keperawatan Jendela (JNJ) dan Departemen Keperawatan, Poltekkes Kemenkes Semarang sebagai penerbit jurnal ini.
Hak cipta meliputi hak untuk memperbanyak dan mengirimkan artikel dalam segala bentuk dan media, termasuk cetak ulang, foto, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahan. Penggandaan setiap bagian dari jurnal ini, penyimpanannya dalam basis data dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanik, fotokopi, rekaman, media magnetik, dll., hanya akan diizinkan dengan izin tertulis dari Jurnal Keperawatan Jendela (JNJ) dan Jurusan Keperawatan, Poltekkes Kemenkes Semarang.
Jendela Nursing Journal (JNJ) and Department of Nursing, Poltekkes Kemenkes Semarang make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in Jendela Nursing Journal (JNJ) are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
The Copyright Transfer Agreement Form can be downloaded by click this link Copyright Transfer Agreement Form. The copyright form should be filled with respect to article and be signed originally and sent to the Editorial Office in the form of original email, or scanned document file (softcopy) to:
Â
Nina Indriyawati (Editor-in-Chief)
Department of Nursing, Poltekkes Kemenkes Semarang
Jl. Tirto Agung, Pedalangan, Banyumanik, Semarang, Jawa Tengah, Indonesia 50268
Â
Email: JNJsemarang@gmail.com (lebih disukai)
Telp.: +62- 247471251; Faks.: +62-24-7471251
Â
Â