The Effectiveness of Booklets and Animation Videos on Increasing the Danger of Post Partum Signs Knowledge on the Husband
Abstract
The success of health education in the society, depends on the learning component. Attractive media will provide confidence, so the cognitive changes of affection and psychomotor can be accelerated (Siti Zulaekah, 2013). Print media that can be used in the EIC program for the postpartum mother family is a pocket book or booklet (Notoatmodjo, 2012). Audiovisual is one of the media that provide information or messages in audio and visual (Setiawati and Dermawan, 2008). The purpose of this research is to know the effectiveness of the booklet and video animation towards the increasing of puerperal sign knowledge on the husband. This research was conducted in Gayamsari Polyclinic. The type of this research is experimental research, research method in the form of quasi experiment using control group design pretest posttest design. The research population is the husband of postpartum mother period March-April 2018 and the sample was 30 respondents. The Sampling technique by using the purposive sampling, the group determination by using simple random technique (drawing technique). The result of this research using Mann Whitney with Sig 0,268 >0,05, mean of control group with booklet was 17,27 higher than intervention group with videos animation, so booklet more effective to increase knowledge husband than used videos animation. The explanation of health education can use a variety of media such as animated videos. Health workers may also actively involve the role of the husbands of the puerperal mother in performing care for the puerperal mother.
Full Text:
PDFReferences
Adnani, H. 2011. Ilmu Kesehatan Masyarakat. Nuha Medika: Jogyakarta
Ambarwati et all. 2014. Media Leaflet, Video dan Pengetahuan Siswa SD tentang Bahaya Merokok (Studi pada Siswa SDN 78 Sabrang Lor Mojosongo Surakarta). Laporan Penelitian. Surakarta : Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Agustin, Maria. 2014. Efektivitas Pendidikan Kesehatan Media Booklet Dibandingkan Audiovisual Terhadap Pengetahuan Orang Tua tentang Karies Gigi pada Anak Usia 5-9 Tahun di Desa Makamhaji. Laporan Penelitian. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta
Astuti, P dan Adinaja, I. 2013. Pengetahuan, Sikap Ibu Rumah Tangga Mengenai Infeksi Menular Seksual Termasuk HIV/AIDS Serta Perilaku Pencegahannya di Kelurahan Sanur, Kecamatan Denpasar Selatan, Kota Denpasar Tahun 2013. Laporan penelitian. Bali : Community Health. Vol. 1. No. 3. Juli. 2013
Bachtiar MY, Maliya A & Suryandari D. 2015. Perbedaan Pengetahuan pada Pendidikan Kesehatan Metode Ceramah dan Media Leaflet dengan Metode Ceramah dan Media Video tentang Bahaya Merokok di SMK Kesatrian Solo. Laporan Penelitian. Surakarta : Universitas Muhammadiyah Surakarta
Bahiyatun. 2009. Buku Ajar Asuhan Kebidanan Nifas normal. Jakata: EGC
Dahlan Sopiyudin, M. 2011. Statistik untuk Kedokteran dan Kesehatan: Deskriptif, Bivariat, dan Multivariat. Edisi 5. Jakarta : Salemba Medika
Daryanto. 2011. Model Pembelajaran. Bandung: PT Sarana Tutorial Nurani Sejahtera
Dinkes Kota Semarang. 2017. Profil Kesehatan Kota Semarang Tahun 2017. Dinas Kesehatan Kota Semarang
Imron Riyanti, Asih Yusari, Indrasari Nelly. 2016. Asuhan Kebidanan Patologi Dalam Kehamilan, Persalinan, Nifas, Dan Gangguan Reproduksi. Yogyakarta : Trans Info Media
Kementerian Kesehatan RI, Kementerian Kesehatan dan JICA. 2016. Buku Kesehatan Ibu dan Anak. Jakarta : Cetakan 2016
Lufianti, A. 2010. Perbedaan Pengaruh Pembelajaran Perawatan Payudara (Breast Care) Dengan Video Compact Disc (VCD) Dibanding Dengan Phantom Terhadap Pengetahuan Dan Motivasi Belajar (Pada Mahasiswa DIII Keperawatan Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan An-Nur Purwodadi. Thesis. Solo : Universitas Sebelas Maret
Mubarak, WI,dkk. 2007. Promosi Kesehatan Sebuah Pengamatan Proses Belajar Mengajar dalam Pendidikan. Jokjakarta: Graha Ilmu.
Notoatmodjo, Soekidjo. 2009. Promosi Kesehatan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta : Rineka Cipta
Nursalam. 2010. Konsep Dan Penerapan Metodelogi Penelitian Ilmu Keperawatan. Jakarta: Salemba Medika
Pradono, Julianty & Sulistyowati, Ning.2013. Hubungan Antara Tingkat Pendidikan, Pengetahuan tentang Kesehatan Lingkungan, Perilaku Hidup Sehat dengan Status Kesehatan (Studi Korelasi pada Penduduk Umur 10-24 Tahun di Jakarta Pusat). Laporan Penelitian. Jakarta : Pusat Teknologi Intervensi Kesehatan Masyarakat, Badan Litbang Kesehatan, Kemenkes RI
Rahayu, Prapti. Prabowo, Dhanu Priyo & Sri Widati. 2010. Ensiklopedi Sastra Jawa. Yogyakarta: Balai Bahasa
Riyanti Imron, Yusari Asih, Nelly Indrasari. 2016. Buku Ajar Asuhan Kebidanan Patologi. Jakarta: TIM
Sari, Eliana. 2017. Pengaruh Pendidikan Kesehatan Terhadap Tingkat Pengetahuan Ibu Hamil tentang Tanda Bahaya Kehamilan di Puskesmas Karangdoro. Laporan Penelitian. Semarang : Undip
Setiawati, S & Dermawan, A.C. Proses Pembelajaran dalam Pendidikan Kesehatan. Jakarta: Trans Info Media. 2008Simamora, Ns. Roymond H. 2009.Buku Ajar Pendidikan dalam Keperawatan. Jakarta: EGC
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.CV
Susilana, Rudi & Riayan, C. 2008. Media Pembelajaran. Bandung : CV Wacana Prima
Warsono dan Hariyanto. 2012. Pembelajaran Aktif Teori dan Asesmen. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya
Wawan, A & Dewi, M. 2010. Teori dan Pengukuran Pengetahuan , Sikap dan Perilaku Manusia. Yogyakarta : Nuha Medika
Yulianti, Indah. 2014. Booklet Untuk Meningkatkan Pengetahuan Pemberantasan Sarang Nyamuk (PSN) Demam Berdarah Dengue (DBD) Di Desa Plumbungan Kecamatan Karang Malang Kabupaten Sragen. Laporan Penelitian. Semarang: Unnes
DOI: https://doi.org/10.31983/jomisbar.v2i1.5931
Article Metrics
Refbacks
- There are currently no refbacks.